Gode resultater ved
behandling av tannlegeskrekk
                                                      Kortfilm

• Full forståelse for pasientens problemer
• Forsiktig behandling
• Avslappende musikk
• Korttidsvirkende og  beroligende medikament

Etter våre erfaringer er det ulike grunner til tannlegeskrekk. Noen grunner kan være følgende: dårlige erfaringer med tannlege som barn (holdt fast eller bundet fast, uten bedøvelse), ulike sykdommer i voksen alder (oppstod i forbindelse med psykiske sykdommer eller andre sykdommer som diabetes), pasientene er ofte redd for smerter, sprøyter eller generell behandling. Ved klaustrofobi blir pasientene redd for et matrisebånd som man trenger for fyllinger, og i andre tilfeller er de redd for avtrykk.

Noen er redd for avtrykk og blir kvalm ved overkjeveavtrykk. Vanligvis tar vi avtrykk med en sambittskje (tar avtrykk av  en del av begge kjever, mens du biter sammen). Ved å bruk sambittskje er ganen fri, og pasienten klarer i de fleste tilfeller behandlingen.I tilfeller med kraftig tannlegeskrekk, anbefaler vi et kortidsvirkende beroligende medikament.

Norsk forening for Ordontofobi anbefaler bruken av det aktuelle medikamentet som vi benytter, der hvor det ellers vil være vanskelig/umulig å kunne gjennomføre en tannbehandling.

Vi kan ikke trylle, behandlingen er jo fortsatt en belastning, men pasienten vil muligens bli positivt overrasket og klarer å gjennomføre behandligen.

For mer informasjon, send e-post til:
post@tannlegesor.no