profylakse
skallfasetter
avtagbare proteser

Profylakse - Tannkjøttsbehandling

Innfarging av bakterier og praktisk
øvelse med tanntrå og elektrisk tannkost

Det røde på tennene er bakterier som er innfarget. Disse bakteriene ødelegger tennene og tannkjøttet.Den gjennomsnittlige pasienten mener at tennene er rene etter en vanlig tannpuss. Pasienten blir overrasket når tannlegen henter frem bakterier fra problemområdet med en sonde, eller at bakteriene blir synliggjort ved innfarging (se bilde: det røde er bakterier)

Disse bakterier avgir gifter, slik at tannkjøttet blir betent. Betennelsen kan også nå tannbenet under tennene, og noen ganger går det så langt at tennene ikke får noe å feste seg i. Dette resulterer i at tannen må trekkes. Bakteriene produserer også syre, som fører til tannråte (karies).

Derfor er det viktig å fjerne mest mulig bakterier. Vi anbefaler:

- tanntrå, helst med mirakel tanntrådholder som fås i de fleste dagligvarebutikker, og

- elektrisk tannkost, som renser raskere enn en vanlig tannkost

- mellomromstannkost.

Periodontitt

Behandlingsmuligheter:

Både i forebyggelse og behandling av periodontitt er egeninnsats i form av daglig renhold (og evt. røykekutt!) det aller viktigste. Etter at periodontittdiagnosen er stilt, er det i dag store muligheter mht. behandling slik at man får kontroll over sykdommen. Den grunnleggende behandlingen er grundig profesjonell rengjøring av tennenes rot- overflater. Det er ingen kirurgisk inngrep, men noen kan skjenne litt ubehagelig på tannkjøttet. All behandling går over 2 seanser á 45 min. Av og til gis antibiotika i forbindelse med behandlingen. I enkelte tilfeller, der forholdene ligger til rette for det, kan vi med regenerative metoder få bygget opp tapt ben rundt tannroten.

Periodontitt er en kronisk sykdom. Det betyr at det er viktig med oppfølgende kontroller i lang tid etter at selve behandlingen er avsluttet. Hvert halve år må tannstein fjernes.

Munnhygiene:

Vi jobber mest med tannmellomrom, da dette ofte ikke blir rengjort i det hele tatt. Det er her vi ser den størst skade. Derfor anbefaler vi at du pusser/rengjør problemområdene daglig, mens du heller pusser mindre der hvor en vanligvis pusser svært mye.

Det er ikke nok å ha riktig hjelpemiddel (feks tanntråd), det må også brukes riktig teknikk. Til dette trengs det som oftest instruksjon og øvelse. Vår tannlegeassistent Tove, tar seg av dette hos oss og vil mer en gjerne hjelpe deg.

Vi legger stor vekt på god tannhygieneundervisning, slik at pasienten selv kan bli flinkere til å ta vare på sine tenner over tid. Mange legger opp til at tannpleieren skal gjøre dette hvert halvår, men det er ikke godt nok. Dette blir den lette måten å gjøre det på, men som kjent, så er det egnen innsats som gir best resultater. Regelmessig stell av problemområdene er nøkkelen til sunne og friske tenner og tannkjøtt.

Bedre føre var enn etter snar:
Sunne tenner > Holder lenger = Mindre penge