profylakse
skallfasetter
avtagbare proteser

Rotbehandling

Ved en rotbehandling fyller tannlegen kanalene i tanna. Kanalene er veldig forskjellige, og derfor kan man ikke gi garanti på rotfyllinger. Noen pasienter har hørt at rotbehandlinger gjør veldig vondt fordi nerven er betent og lever fortsatt. Derfor er det ofte litt vanskelig å bedøve, men vi har fått spesialtillatelse til å bruke et ekstra sterkt bedøvelsesmiddel, som sammen med noen andre tiltak gjør at vi også klarer å bedøve disse tenner.

Via et kariesangrep har bakterier spist seg ned i pulpa og bakterieprodukter kommer ut mot kjevebenet, Dette kalles for apikal periodontitt. Behandlingen går innledningsvis ut på å fjerne det døde pulpavevet og få tannen bakteriefri. På bilde lengst til høyre har behandlingen blitt  innledet.

For å bekjempe eventuelle bakterier på en sikker måte legger tannlegen inn et bakteriedrepende innlegg, samt en provisorisk fylling. Innlegget er lett å bytte ut om det skulle behøves.

Når tannen vurderes å være fri for bakterier rotfyller man rotkanalene. Når tannen er rotfylt gjenstår arbeidet med å lage en mer permanent fylling eller krone. i blant avventer vi en stund for å være mer sikker på at bakteriene er bekjempet.