Profylakse - Tannkjøttsbehandling

Munnhygiene:

Vi legger stor vekt på god tannhygieneundervisning. De fleste av oss har gode vaner med å pusse tenner, men glemmer mellomrommene mellom tennene. Det betyr at over en tredjedel av tannen ikke er ren når du er ferdig med tannpussen! Det er derfor vi anbefaler at du etablerer like gode rutiner med tanntråden eller mellomromsbørstene som du har med tannbørsten.

Vi instruerer deg, og anbefaler deg den tanntråden og mellomromsbørsten som passer best for dine tenner, og lærer deg teknikker for å kunne bruke dem på best mulig måte. Målet er at du skal føle deg sikker på at du kan ivareta din egen munnhygiene.

Tannkjøttsbehandling:

Når du kommer til oss for en undersøkelse ser vi ikke bare på tennene dine, vi bruker også god tid til å se på tannkjøttet ditt. Et friskt tannkjøtt ligger tett inntil tennene, er lyserosa i fargen og blør ikke når vi pirker i det med et instrument. Noen ganger er ikke dette tilfelle. Noen pasienter opplever at tannkjøttet er rødt og hovent, og blør hver gang de  pusser tennene. Dette er det viktig å få behandlet så fort som mulig. Det er bakterier som forårsaker denne tilstanden. Når plakk blir liggende på og rundt tennene vil det etter hvert kalsifiseres og blir hardt. Dette er det vi kaller tannsten. Når det har dannet seg tannsten klarer du ikke å pusse den vekk med tannbørsten din. Vi har egne instrumenter og maskiner som fjerner tannsten effektivt og relativt smertefritt.

Periodontitt:

Noen ganger kan betennelse i tannkjøttet utvikle seg til periodontitt, også kjent som tannløsningssykdom. Om du utvikler periodontitt eller ikke er mye avhengig av arv og genetikk, men andre faktorer slik som røyking er også medvirkende. For å holde sykdommen i sjakk er det veldig viktig at du kommer jevnlig til tannlegen for å rense og behandle tannkjøttet.

Dersom du får konstatert periodontitt utløser dette trygderefusjon for behandling av tannkjøttet. Du betaler en egenandel hos oss etter behandlingen, og refusjonen trekkes automatisk fra behandlingsbeløpet.